Over mij

Mijn foto
Gezellig dat je er bent! Ik ben Monique en woon samen met mijn lieve vriend Marcel in een schattig dijkhuisje. Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn. O.a. in de tuin, fotograferen, cadeautjes maken; kaarten, cadeaumandjes, kraamcadeautjes..etc. Zoals de meeste vast weten kost een blog vullen met tekst en foto's aardig wat tijd. Ik doe mijn best om zo actief mogelijk te blijven op mijn blogs, zodat jullie volop mee kunnen genieten van mijn creaties. Ik krijg veel leuke reacties op mijn creaties en mede hierom ben ik mijn blog begonnen. Ben jij niet in de gelegenheid iets te maken of op zoek naar een origineel cadeautje voor jouwzelf of om weg te geven, kom dan neuzen op mijn blog. Wie weet doe jij inspiratie op of vindt je het leuk als ik iets voor jou maak. Je kunt een berichtje achter laten op mijn blog of via mijn e-mail: creatiesvanmonique@live.nl Kortom reden genoeg om nog eens te komen kijken op mijn blog! Tot ziens! Monique P.s. heb je mijn blog bewust-smikkelen al gezien? Alle recepten zijn met verantwoorde ingrediënten.

zondag 1 maart 2015

Recept van chocolade met pure cacao


Ik heb een kleine springvorm gebruikt, maar uiteraard kun je het ook in vormpjes doen, denk hierbij bv aan ijsklontjes vormpjes of iets anders...je kunt ook bakpapier op de bakplaat leggen en hierover uitgieten, het maakt niet uit.

Om het uit te laten harden zet je het of één dag in de koelkast of 1,5uur in de vriezer en dat wordt met een bakplaat best lastig, tenminste in mijn vriezer die ook afgeladen ligt met brood enz. Ik koos voor kleine springvorm die makkelijk in mijn vriezer past zodat ik mijn eigen gemaakte chocolade snel kon proeven....heb je meer geduld dan kun je deze ook laten uitharden in de koelkast, maar volgens mij kiest iedereen optie: vriezer! hahaha.

Wat heb je nodig?

Ik doe beide recepten, want de één zal het ene lekkerder vinden en de ander het andere, uiteraard kun je zelf ook weer experimenteren.

Choco brokken:
120 gram kokosolie
50 gram ruwe cacao massa
40 gram kokosschaafsel
20 gram amandelschaafsel (met vijzel klein maken)
50 gram walnoten (met vijzel klein maken)
mini snufje grof zeezout (met vijzel klein maken)
2 eetlepels agave siroop                                                 (alle ingrediënten evt verkrijgbaar bij pit-pit)

Laat de kokosolie au bain marie smelten, voeg de agave siroop toe, kort erna de ruwe cacao massa toevoegen en deze al roerend laten smelten. Het moet helemaal opgelost zijn, haal dan de pan van het vuur en zet deze in het geheel (pan, water, kommetje) even op een onderzetter op het aanrecht.
De noten heb je inmiddels fijn gemaakt met behulp van bv een vijzel, schep deze samen met het kokosschaafsel rustig door de chocolade heen. Verdeel het mengsel in je springvorm of vormpjes. Laat het even afkoelen op het aanrecht, desnoods met een koud bord eronder, dek zodra het afgekoeld is het af met een stukje doorzichtige folie en zet het in de vriezer. Na 1,5uur kun je het weer uit de vriezer halen en deze nuttigen.

Let op, deze chocolade is niet vergelijkbaar met een stuk chocolade gekocht in de supermarkt, dit is echt pure chocolade gezoet met verantwoorde zoetmakers.

Choco variatie cirkel (met veel minder boter!):
Deze variatie heb ik op gevoel gemaakt, de ingrediënten blijven hetzelfde als hier boven. Alleen heb ik nog minder zout gebruikt en veel minder boter, namelijk 30 gram kokosolie. En één eetlepel agave siroop vervangen voor een abrikoos. Qua ingrediënten heb ik alles op gevoel gedaan, vanaf het moment dat de pan naast het vuur staat, heb ik constant tussendoor geproefd. Doordat er minder boter in zit, proef je direct het straffe van de pure cacao. Wanneer je zelf dit recept gaat gebruiken, raad ik je zeer zeker aan om ook tussen door te proeven, alleen zo weet jij of deze goed is of niet. Aan deze variant heb ik ook nog 4 abrikozen toegevoegd (één ter vervanging van de siroop en één voor garneren, andere 2 als extra zoet maker).

Op het laatst wanneer ik de chocolade in de springvorm had gedaan heb ik deze nog versierd met wat garnering, elk kwart iets anders. Kokosschaafsel, amandelschaafsel, walnoten wel wat geplet & abrikozen (laatste twee kleinere stukjes). Deze ingrediënten iets in elkaar door laten lopen, zo krijg je een chocolade cirkel met verschillende smaken.

Beide variaties erg lekker, mijn voorkeur gaat uit naar de Choco variatie cirkel!

Veel snoep plezier!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Pageviews vorige maand